• FAQ

    Bepaalde of onbepaalde duur? 

    Ga na of je je verbonden hebt voor een bepaalde termijn of niet : je vindt dat ook terug op de factuur.

    Een operator mag je geen kosten aanrekenen voor de opzeg van een contract

    • als je een contract van onbepaalde duur hebt;
    • als je al minstens zes maanden een contract van bepaalde duur hebt.

     

    Een toestel in koppelverkoop?

    Opgelet: Als je gratis of tegen korting ook een toestel hebt aangeschaft bij de operator (bv. een gsm of een tablet), dan kan jouw operator daarvoor een bijkomende vergoeding vragen. Zelfs als je een contract van onbepaalde duur hebt. Of het contract pas opzegt na meer dan zes maanden.  

    Die bijkomende vergoeding mag niet hoger zijn dan de waarde vermeld in een terugbetalingstabel in de bijlage bij het contract. 

    Je kijkt in welke maand van de tabel je zit en ziet dan welke bijkomende vergoeding je moet betalen.

    Na 24 maanden mag een operator jou nooit een vergoeding voor het toestel aanrekenen.

    Meer info:

    Aan de basis van de berekening die de operator voor jou gemaakt moet hebben ligt een maandelijkse waardevermindering van het toestel. Elke maand, tot aan maand 24 moet er eenzelfde bedrag afgaan van de restwaarde van het toestel. 

    Dit illustreren we hieronder bij een contract van onbepaalde duur.

    Je hebt een contract van onbepaalde duur genomen. Op het ogenblik van ondertekening van het contract heb je het toestel "gekocht" voor € 1.

    De terugbetalingstabel bij het contract ziet eruit als volgt:

    Maand Restwaarde Maand Restwaarde
    0 240 EUR 13 110 EUR
    1 230 EUR 14 100 EUR
    2 220 EUR 15 90 EUR
    3 210 EUR 16 80 EUR
    4 200 EUR 17 70 EUR
    5 190 EUR 18 60 EUR
    6 180 EUR 19 50 EUR
    7 170 EUR 20 40 EUR
    8 160 EUR 21 30 EUR
    9 150 EUR 22 20 EUR
    10 140 EUR 23 10 EUR
    11 130 EUR 24 0 EUR
    12 120 EUR    

    Je beslist het contract op te zeggen na 8 maanden : de operator kan je een vergoeding vragen van € 160.

    Bij een contract van bepaalde duur moet jouw operator de restwaarde van het toestel berekend zoals hierboven vergelijken met de resterende abonnementsgelden tot het einde van het contract (voor consumenten is dat niet langer dan 2 jaar). 

    Als dit saldo aan abonnementsgelden lager is dan de waarde bekomen via de maandelijkse waardevermindering, dan mag de operator u enkel de resterende abonnementsgelden aanrekenen en niet de hele restwaarde van het toestel. 

     

    Gebruik Easy Switch

    Gebruik de Easy Switch-procedure wanneer je volledig van bundel wil veranderen.

    De nieuwe operator regelt de overstap volledig in jouw plaats!

  • FAQ

    Je hebt een e-mailadres zonder domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: je hebt je eigen domeinnaam (jan@desmet) of je gebruikt een Gmail-, Hotmail-, Yahoo-adres, enz.

    Zo’n e-mailadres kan je altijd behouden.

     

    Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

    Bijvoorbeeld: jan.desmet@skynet.be, jan.desmet@telenet.be ...

    Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

    • je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
    • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

    Na die termijn van 18 maanden biedt de operator de mogelijkheid om die faciliteit te behouden, maar dat moet je zelf aanvragen en ervoor betalen.

  • FAQ

    Alles wat je moet weten over 5G

    De algemene bevoegdheid van de Gewesten die tot doel heeft de bescherming van het leefmilieu te regelen omvat tevens de bevoegdheid om maatregelen te nemen om de risico's verbonden aan de niet-ioniserende stralingen te voorkomen en te beperken. Het zijn dus de Gewesten die de stralingsnormen (maximale emissienormen) vastleggen die operatoren moeten naleven. De mobiele operatoren zijn verplicht om deze stralingsnormen in acht te nemen, en dit ongeacht de technologie die ze gebruiken. 

    De Gewesten gaan op het terrein ook na of de door hen bepaalde stralingsnorm wel wordt nageleefd. 

    Om informatie te verkrijgen of stralingsmetingen aan te vragen, nodigen wij je uit om contact op te nemen met de bevoegde administratie in uw regio:

    • Brussels Hoofdstedelijk Gewest
      Leefmilieu Brussel
      Tel. 02 775 75 75
    • Vlaanderen
      Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid
      Tel. 02 553 83 50
    • Wallonie
      Institut scientifique de service public
      Tel. 04 229 82 35 (info-ISSEP) 

  • FAQ

    Neen, een gehele of gedeeltelijke stopzetting van de activiteiten of een onderdeel daarvan, geeft geen aanleiding tot enig krediet voor het geheel of een gedeelte van de retributies. 

  • FAQ

    De bedragen van de retributies vermeld in het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de kennisgeving van elektronische-communicatiediensten en -netwerken worden elk jaar op 1 januari aangepast aan de consumptieprijsindex, op basis van de prijsindex van de maand november 2003.

  • FAQ

    Er zijn verschillende niveaus van examens, van beginnend tot ervaren.

    • Voor beginners:

    Het C-examen (basis bedieningscertificaat) bestaat uit 30 meerkeuzenvragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen.
    Een goed antwoord telt voor 1 punt ; een slecht antwoord of een afwezigheid van antwoord telt voor 0 punten. Om te slagen moet men 80 % van de punten behalen. 
    Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.
    Om aan dit examen deel te nemen is een attest nodig waaruit blijkt dat men geslaagd is voor een praktische test, georganiseerd door een door het BIPT erkende radioamateurvereniging.

    • Voor novicen:

    Het B-examen (novice bedieningscertificaat) bestaat uit 38 meerkeuzenvragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen (20 vragen die bettrekking hebben op techniek, 10 vragen die betrekking hebben op wetgeving en 8 vragen die betrekking hebben op procedures).
    Een goed antwoord telt voor 1 punt ; een slecht antwoord of een afwezigheid van antwoord telt voor 0 punten. Om te slagen moet men minstens 50 % van punten voor elke examenonderdeel. 
    Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.

    • Voor deskundigen:

    Het A-examen (HAREC bedieningscertificaat) bestaat uit 48 meerkeuzenvragen over de leerstof die in het handboek is opgenomen (30 vragen die bettrekking hebben op techniek, 10 vragen die betrekking hebben op wetgeving en 8 vragen die betrekking hebben op procedures).
    Een goed antwoord telt voor 1 punt ; een slecht antwoord of een afwezigheid van antwoord telt voor 0 punten. Om te slagen moet men minstens 50 % van punten voor elke examenonderdeel. 
    Er wordt geen vrijstelling van examenstof verleend.
     

  • FAQ

    Daarvoor stuur je een mail naar het adres examen@bipt.be met je naam, voornaam, (post)adres, telefoonnummer alsook een kopie van beide zijden van je identiteitskaart.

    Als je een examen van niveau C wil afleggen, gelieve dan het attest toe te voegen waaruit blijkt dat je geslaagd bent voor een praktische test van een erkende vereniging.

    Onze dienst zal met je contact opnemen om examendatums voor te stellen.

    Denk eraan dat je minstens 12 jaar moet zijn om aan een examen deel te nemen.

  • FAQ

    Vanaf 1 januari 2021 komt er een einde aan de huidige verhoudingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk ongeacht of er een partnerschapsverdrag wordt afgesloten.

    Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt vanaf 1 januari 2021 voor douanedoeleinden behandeld als een land buiten de EU.

    Pakjes van en naar het VK zullen dezelfde procedure moeten volgen als die van derde landen (dit zijn landen buiten de EU), zoals Canada of de VS. Dit betekent dat deze pakjes vergezeld moeten worden van een douaneformulier. Dit formulier is nodig om de douaneformaliteiten te kunnen doorlopen.

    Voor verdere informatie raden wij u aan het “Brexit Call Center” van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen te contacteren. Deze dienst is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.30 uur op het telefoonnummer 02 575 55 55.

  • FAQ

    Vanaf de inwerkingtreding van de brexit, namelijk 1 januari 2021, zullen de Europese regels inzake internationale gesprekken niet meer gelden voor oproepen tot stand gebracht en sms’en verzonden vanuit België naar (de nummers van en) het Verenigd Koninkrijk. Daarom zullen de operatoren niet meer verplicht zijn om de tariefplafonds in acht te nemen waarin de Europese regelgeving voorziet.

    De operatoren die beslissen om deze tariefplafonds niet meer te hanteren, moeten hun klanten een maand op voorhand informeren over de nieuwe toepasselijke tarieven.

  • FAQ

    Zodra de brexit van kracht zal worden, namelijk op 1 januari 2021, zullen de Europese roamingregels niet langer van toepassing zijn in het Verenigd Koninkrijk.

    Wholesalediensten

    Aanbieders van roamingdiensten aan roamingklanten (hierna “roamingaanbieders’) die actief zijn in de EU:

    • zullen, wanneer ze toegang tot wholesaleroaming vragen, niet langer het voordeel genieten van de verplichting voor mobiel-netwerkoperatoren die actief zijn in het Verenigd Koninkrijk om te voldoen aan alle redelijke verzoeken om toegang tot wholesaleroaming te verstrekken (artikel 3 van Verordening (EU) nr. 531/2012);
    • zullen niet langer het voordeel genieten van de EU-regels betreffende maximale wholesale-roamingtarieven die de operatoren van een bezocht netwerk die actief zijn in het Verenigd Koninkrijk in rekening mogen brengen voor de verstrekking van wholesaleroamingdiensten in de EU (de artikelen 7, 9 en 12 van Verordening (EU) nr. 531/2012). Op het moment van een no-dealbrexit moeten de klanten geïnformeerd worden over de nieuwe roamingtarieven in het Verenigd Koninkrijk of vanuit een EU-land naar het Verenigd Koninkrijk.

    Retaildiensten

    • De operatoren zullen niet langer verplicht zijn om op roamende klanten in het Verenigd Koninkrijk de regels inzake retaildiensten toe te passen waarin de Europese regelgeving voorziet. Omdat deze regels tot doel hebben “Roam like at Home”-tarieven in te stellen, kunnen de operatoren, als ze dat wensen, op de roamende klanten in het Verenigd Koninkrijk tarieven toepassen die hoger zijn dan de binnenlandse tarieven.
    • De operatoren die beslissen om geen “Roam like at Home”-tarieven meer te hanteren, moeten hun klanten een maand op voorhand informeren over de nieuwe roamingtarieven die gelden in het Verenigd Koninkrijk of vanuit een Europees land naar het Verenigd Koninkrijk.
       

Naar boven