We spreken van internationale communicatie wanneer u belt (met uw vaste of mobiele telefoon) of wanneer u een sms verstuurt vanuit België naar het buitenland.

Opgelet! Niet te verwarren met roaming, met name het gebruik van uw abonnement/Belgische voorafbetaalde kaart wanneer u op verplaatsing bent in het buitenland.

Dat is een belangrijk onderscheid aangezien in de EU (en Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) de nationale tarieven van toepassing zijn voor roaming (= RLAH). Dat is niet het geval voor internationale communicatie naar lidstaten van de EU (en Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) waarvoor de tarieven geplafonneerd zijn maar hoger dan de nationale tarieven.

Internationale tarieven naar de EU (en naar Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)

De tarieven voor internationale communicatie naar de EU (en naar Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) mogen niet hoger zijn dan de volgende bedragen (btw inbegrepen):

  • Bellen: € 0,23 per minuut;
  • Sms’en: € 0,07 per sms.  

Deze tariefplafonds worden enkel toegepast op internationale oproepen/sms’en gefactureerd op basis van het werkelijke verbruik. 

Voorbeeld: Mijnheer X heeft ingetekend op een mobiel abonnement met 200 belminuten en 500 sms’jes. Deze volumes gelden niet voor internationale communicatie. Mijnheer X kan deze volumes dus enkel gebruiken om te bellen en sms’jes te sturen naar Belgische nummers, of wanneer hij roaming gebruikt binnen de EU (dus op verplaatsing in de EU = RLAH). Indien hij wil communiceren vanuit België naar een land dat deel uitmaakt van de EU (en Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) zal mijnheer X maximaal € 0,23 per belminuut of € 0,07 per sms aangerekend krijgen.

Deze plafonds zijn niet van toepassing als:

  • uw tariefplan een bel/sms-volume omvat dat bestemd is voor internationale communicatie.
    Voorbeeld: mijnheer X heeft ingetekend op een mobiel abonnement met 200 belminuten en 500 sms’jes die hij moet gebruiken op nationaal grondgebied en voor roaming, alsook 50 belminuten naar het buitenland;
  • u hebt ingetekend op een optie met een bepaald volume voor internationale communicatie.
    Voorbeeld: mijnheer X heeft ingetekend op een mobiel abonnement met 200 belminuten en 500 sms’jes die hij moet gebruiken op nationaal grondgebied en voor roaming. Mijnheer X heeft boven op zijn abonnement een optie genomen met 50 belminuten naar het buitenland;
  • u beschikt over een professioneel abonnement;
  • uw operator van het BIPT een afwijking heeft gekregen (op heden heeft het BIPT nog geen enkele afwijking toegestaan).

Van een “alternatief” tarief naar een gereguleerd tarief gaan

De operatoren hebben de mogelijkheid om “alternatieve” tarieven aan te bieden, met name tarieven aangeboden boven op de gereguleerde tarieven. De alternatieve tarieven betreffen diensten die worden gefactureerd op basis van verbruik en omvatten oproepen/sms’en zowel naar EU-landen (+ IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) als naar landen buiten de EU.

Deze tarieven kunnen hoger zijn dan de gereguleerde tarieven.

Indien u een alternatief tarief geniet, en u wenst over te schakelen op een gereguleerd tarief, dient u uw operator daarvan op de hoogte te brengen. Deze moet u gratis overschakelen op een gereguleerd tarief, binnen een termijn van 1 werkdag.

Tarieven voor internationale communicatie naar de landen die geen deel uitmaken van de EU (en andere landen dan Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)

De tarieven voor internationale communicatie (oproepen en sms’en) naar de landen die geen deel uitmaken van de EU (en andere landen dan Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) zijn niet gereglementeerd. Dat betekent dat de operatoren vrij zijn om de tarieven voor deze diensten vast te leggen.

Alvorens te communiceren met een land dat geen deel uitmaakt van de EU (en een ander land dan Noorwegen, IJsland en Liechtenstein), raden we u aan om contact op te nemen met uw operator voor inlichtingen over de toepasselijke tarieven.

Naar boven