De telecommarkt is een dynamische markt die permanent evolueert, waar de operatoren zich voortdurend heruitvinden en de aanbiedingen snel veranderen. Om de consument een duidelijker inzicht te geven voert het BIPT elk jaar een nationale prijsvergelijking uit. Deze studie gaat uit van de vraag, dat wil zeggen de behoeften waarin de verschillende types gebruikers van telecomdiensten moeten voorzien.  

Voor deze elfde editie zijn 3 vaste profielen en 6 convergente profielen bestudeerd. Die profielen zijn bedoeld om de realiteit van de samenleving weer te geven door rekening te houden met een breed scala aan toepassingen, of het nu gaat om mensen met klassieke behoeften of profielen die steeds populairder worden, zoals die van de cordcutters. De rangschikkingen van de goedkoopste aanbiedingen die beantwoorden aan die profielen maken het mogelijk om de verschillende categorieën van aanbiedingen en merken (primaire, secundaire en alternatieve merken) te tonen, maar ook de categorieën van technologieën (xDSL, kabel, glasvezel, satelliet, internet via het mobiele netwerk). 

Aan de behoeften kan worden voldaan hetzij door vaste diensten (vast internet en/of televisie en/of vaste telefonie) hetzij door een convergente bundel, een bundel waarin een of meer vaste diensten en minstens één abonnement voor mobiele telefonie vervat zijn. 

De telecomoplossingen waarmee rekening wordt gehouden om te beantwoorden aan de behoeften van elk profiel, kunnen de volgende vormen aannemen: 

  • een standalone verkochte 1-playdienst; 
  • een commerciële vaste of convergente bundel waarin verschillende diensten worden gecombineerd (2-play, 3-play, 4-play); 
  • een oplossing “op maat” die verschillende diensten combineert die standalone worden verkocht door eenzelfde operator ofwel een “gemengde” oplossing die aanbieders combineert, dat wil zeggen door bijvoorbeeld een andere operator te nemen voor de vaste behoeften (internet, televisie, vaste telefonie) dan voor de mobiele behoeften. 

De gemiddelde maandelijkse kosten van de plannen omvatten de abonnementskosten, maar ook de kosten van de opties en/of de kosten die buiten het forfait vallen, alsook de activerings- en/of installatiekosten die over een periode van 3 jaar afgeschreven worden. 

In deze studie is geen rekening gehouden met promoties, die van nature tijdelijk zijn.  

Naar boven