• Mededeling van 21 oktober 2025 over de kwalitatieve studie betreffende de vaste en mobiele breedbandnetwerken in België

    Publicaties › Mededeling -
    Hoe presteert België op het vlak van vaste en mobiele breedbandnetwerken, en welke regionale verschillen bestaan er?
  • FAQ

    Sinds de brexit van kracht is geworden op 1 januari 2021, zijn de Europese roamingregels niet langer van toepassing in het Verenigd Koninkrijk.

    Dat betekent dat wanneer u belt, een sms verstuurt of surft vanuit het Verenigd Koninkrijk (naar een land van de EU), de prijzen voor het verbruik hoger kunnen zijn dan in een EU-land aangezien de operatoren bijkomende roamingkosten kunnen factureren.

    Toch passen bepaalde operatoren momenteel nog steeds vrijwillig het Roam like at home-stelsel toe.

    We raden u aan om inlichtingen in te winnen bij uw operator om te achterhalen of deze nog steeds het Roam like at home-stelsel toepast in dat land.

  • FAQ

    De erkende opleidingscentra zijn:

  • Aanvraagformulier voor scheepsradio's

    Publicaties › Formulier -
    Het BIPT is enkel bevoegd voor de vaartuigen die zijn ingeschreven in België; de dossiers worden behandeld volgens chronologische volgorde van ontvangst.
  • FAQ

    Je kunt op jouw toestel de optie “mobiel internet” uitschakelen,

    ofwel

    Je kunt het controlemechanisme gebruiken.

    Wanneer je in het buitenland toch wil internetten op je eigen mobiele toestel (laptop, smartphone, ...), dan moet jouw operator zowel binnen als buiten de EU een blokkeringsmechanisme instellen dat ervoor zorgt dat je jouw kosten voor mobiel internet onder controle kunt houden: je operator moet automatisch de internetdiensten onderbreken wanneer de factuur voor roamingdatadiensten de limiet van 50 EUR (met btw: 60,50 EUR) heeft bereikt.

    Je operator mag je echter daarmee niet verrassen: als je 80% van het limietbedrag hebt bereikt, moet jouw operator je een sms, e-mail of pop-up sturen om dat te melden.

    Wanneer je het bedrag van 60,50 EUR (incl. btw) dreigt te overschrijden, moet hij jou opnieuw een sms, e-mail of pop-up sturen om duidelijk te maken hoe je kunt voorkomen dat de datadiensten worden onderbroken. Daarbij moet hij je ook melden wat de kosten zijn per megabyte (MB) van de datadiensten.

    Wanneer je op dit bericht niet reageert, zal je operator de internetdienst onderbreken.

    Wanneer jouw operator de internetdienst onderbroken heeft, kun je hem contacteren om de dienst opnieuw te verstrekken. Daarbij kun je een nieuwe limiet instellen.

    Operators hebben de mogelijkheid om andere limieten aan te bieden dan de standaardlimiet van 60,50 EUR (inclusief btw). Als je dus van een andere limiet gebruik wil maken, raden we je aan om bij je operator te checken of er andere limieten beschikbaar zijn.

    Opgelet: de limiet op je factuur en het onderbreken van de dienst hebben alleen betrekking op de datadiensten. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met de kosten die je maakt met telefoneren en sms’en.

    Dit waarschuwingssysteem en het limietbedrag gelden in principe ook in landen buiten Europa, waar het roamingtarief dat gelijk is aan het thuistarief niet van toepassing is. Het is echter mogelijk dat het in het buitenland gebruikte netwerk jouw operator niet in staat stelt om het verbruik  realtime te volgen. In dat geval moet hij je onmiddellijk een gratis sms sturen waarin hij laat weten dat geen informatie over de totale consumptie beschikbaar is en hij dus niet kan garanderen dat het overeengekomen maximumbedrag niet wordt overschreden.

    Andere oplossingen

    Sommige operatoren nemen de verplichtingen over het instellen van blokkeringsmechanismen echter niet zo nauw. Let dus in ieder geval ook zelf op je dataverbruik. Hiervoor bestaan apps, zoals 3G Watchdog en Netcounter, die je gratis kunt downloaden en die bijhouden hoeveel MB je verbruikt. 

    Sommige smartphones bieden ook de mogelijkheid om je verbruik op het apparaat zelf te checken. 

    TIP: het kan zijn dat op jouw mobiele toestel programma's actief zijn die automatisch verbinding maken met het internet, bijvoorbeeld om updates op te halen. Zulke programma's doen dat meestal zonder dat je het merkt. Zet om dat te vermijden de automatische updates uit voordat je naar het buitenland reist. 

    Ter informatie

    Met een Gb kan je het volgende doen (gecumuleerd):

    • 300 e-mails versturen;
    • 750 keer naar sociale-mediasites surfen;
    • 300 internetpagina’s openen;
    • 5 apps downloaden;
    • 180 minuten muziek beluisteren via streaming;
    • 60 minuten video (met normale kwaliteit) bekijken.

    Of ook:

    • 100 e-mails versturen komt overeen met ongeveer 5 Mb;
    • 5 apps downloaden komt overeen met ongeveer 200 Mb;
    • 60 minuten muziek beluisteren via streaming komt overeen met ongeveer 36 Mb;
    • 60 minuten video bekijken komt overeen met ongeveer 210 Mb.

    Tot slot wordt eraan herinnerd dat wanneer je je in een land van de Europese Unie, of in IJsland, Noorwegen of Liechtenstein bevindt, het verbruik van mobiel internet zal worden aangerekend tegen het thuistarief. 

  • ERGP persbericht – Stakeholders Forum 2025

    Nieuws -
    ERGP persbericht
  • Toegang tot platformgegevens voor onderzoekers

    Pagina's
    De DSA legt aanbieders van zeer grote online platformen (VLOP’s) en zeer grote zoekmachines (VLOSE’s) de verplichting op om onderzoekers toegang te verlenen tot bepaalde gegevens.
  • Informatieverplichtingen voor pakjesdiensten via BELparcel

    Pagina's
    Via BELparcel meldt u zich aan, rapporteert u periodiek over uw activiteiten en regelt u de tijdsregistratie voor uw koeriers.
  • Handleiding ter voorbereiding op het examen om het beperkt certificaat van radiotelefonist voor scheepstations te behalen

    Publicaties › Overige -
    Deze handleiding moet de kandidaat in staat stellen zich voldoende voor te bereiden op het examen voor het beperkt certificaat van radiotelefonist voor scheepstations.
  • BIPT publiceert tweede update van de studie over de duurzaamheid van de telecomnetwerken in België

    Publicaties › Persbericht -
    De Belgische telecomoperatoren blijven werk maken van duurzaamheid maar het is moeilijk om een goed zicht te krijgen op de impact van hun inspanningen.
Naar boven